Földhivatal

« Back to Glossary Index

Földhivatal magyarul

A földhivatal egy állami intézmény, amely az ingatlanokkal és földterületekkel kapcsolatos nyilvántartások kezeléséért, valamint a tulajdonjogokkal, terhekkel és jogi változásokkal kapcsolatos adminisztrációért felelős. Magyarországon a földhivatalok kulcsfontosságú szerepet játszanak az ingatlan-nyilvántartási rendszer működésében.


A földhivatal jelentése és fogalma

A földhivatal az ingatlanokkal kapcsolatos hivatalos ügyintézés központja. Legfőbb feladata az ingatlan-nyilvántartás vezetése, amely az alábbiakat foglalja magában:

  • Az ingatlanok tulajdonjogi adatainak nyilvántartása.
  • Az ingatlanokra vonatkozó terhek (pl. jelzálog, szolgalmi jogok) rögzítése.
  • Tulajdonjog-változások bejegyzése (pl. adásvétel, öröklés).
  • Térképi nyilvántartások karbantartása.
  • Földmérési és térképkészítési tevékenységek.

A földhivatal eredete

A földhivatalok rendszere Magyarországon a XIX. században kezdett kialakulni, amikor a földbirtok-nyilvántartás és a tulajdonjogok egységes rendszerezése szükségessé vált. Az ingatlan-nyilvántartási rendszer célja, hogy jogbiztonságot nyújtson az ingatlantulajdonosok és a földhasználók számára.


A földhivatal funkciói

  1. Ingatlan-nyilvántartás:
    • Az ingatlanok adatait (helyrajzi szám, méret, tulajdonos neve) tartalmazza.
    • Az ingatlanokhoz kapcsolódó jogokat és terheket rögzíti.
  2. Tulajdonjog-bejegyzés:
    • Ingatlan adásvételekor, ajándékozáskor vagy örökléskor a tulajdonjog változását rögzíti.
  3. Térképi nyilvántartás:
    • Földmérési adatok, ingatlanhatárok és helyszínrajzok karbantartása.
  4. Földvédelmi tevékenységek:
    • Mezőgazdasági és erdőterületek nyilvántartása és védelme.
  5. Adatszolgáltatás:
    • Tulajdoni lapok kiállítása.
    • Helyrajzi számok alapján történő információszolgáltatás.

Hogyan lehet ügyet intézni a földhivatalban?

  1. Személyes ügyintézés:
    • A földhivatalok az illetékességi területükhöz tartozó ingatlanokkal foglalkoznak.
    • Iratok benyújtása, tulajdoni lap másolat igénylése.
  2. Elektronikus ügyintézés:
    • Az ügyfelek online is hozzáférhetnek az ingatlan-nyilvántartási adatokhoz a TAKARNET rendszer használatával.
  3. Kapcsolódó szolgáltatások:
    • Tulajdoni lap másolat kiadása.
    • Földhasználati nyilvántartás.
    • Hatósági igazolások kiadása.

Példák a földhivatal használatára

  • Az ingatlanvásárlás során a vevőnek és az eladónak be kell nyújtania a tulajdonjog-változás iránti kérelmet a földhivatalhoz.
  • A telekhatárok pontosítása érdekében a tulajdonos földmérési szolgáltatást kérhet a földhivataltól.
  • A bank hitelfelvételkor jelzálog bejegyzést kezdeményez az ingatlanra a földhivatalnál.

Szinonimák és kapcsolódó kifejezések

  • Ingatlan-nyilvántartás
  • Telekkönyv
  • Tulajdoni lap

Idegen szavak, kifejezések

  • Land Registry Office (angol)
  • Grundbuchamt (német)
  • Bureau du Cadastre (francia)

Rejtvényekben a „földhivatal”

Rejtvényekben így találkozhatunk vele:

  • „Az ingatlan-nyilvántartás vezetéséért felelős hivatal (11 betű)” → Földhivatal.

További olvasmányok

« Vissza a szójegyzékbe